Слънчевите панели ще захранват електрониката на оборудването на шамандурите, което ще гарантира точно позициониране на навигационния знак чрез джипиес.

В същото време буйовете ще дават информация в реално време къде точно се намират, какво е състоянието на лампата и батериите.

Плаващите знаци ще могат да се изобразяват и на електронните карти. Така те ще бъдат следени в Агенцията, но и в реално време ще маркират пътя на корабите, предаде БНР.

Ще бъдат изработени 160 светещи плаващи знаци, които ще бъдат поставени в българския участък на Дунав, от Силистра до Сомовит.  80 от шамандурите ще светят в червено, а останалите – в зелено.

Шамандурите се изработват по проект на стойност 1,1 млн. лв. на Оперативна програма „Транспорт“.

До края на май 2015 г. целият проект трябва да бъде завършен. Той включва и функциониращите вече 9 нови хидрометрични и метеорологични станции по Дунав, а цялата информация от тях се предава онлайн до Агенцията за поддържане на плавателния път.


Агенцията за проучване и поддържане на река Дунав ще закупи с европейски средства и съвременен хидрографски кораб на стойност 3,2 млн. лв.

В момента корабите на агенцията са технически и морални остарели. Най-старият кораб на Агенцията е на 74 години, а най-"младият" – хидрографският кораб "Вит", е на 35 г., предаде БГНЕС.

"Тъй като нашата дейност е свързана с експлоатацията на тези кораби, още не можем да ги извадим от строя. Имаме нужда от съвременен хидрографски кораб", заяви директорът на Агенцията за проучване и поддържане на река Дунав (АППД) кап. Павлин Цонев.

Целта на Агенцията е да подмени изцяло не само плавателните съдове, с които извършва проучванията, но така и самата технология на измерванията.

"Ние сме единствената страна, която осигурява безопасността на корабоплаванията, без такава апаратура", каза кап. Цонев. 

Става дума за многолъчев ехолот, който ще гарантира с по-малко средства агенцията да извършва предварително заснемане на речното дъно, за да може да прави анализ на движението на наносните материали и да предприема превантивни действия.

В настоящия момент се ползва корабът "Вит" и с приспособени лодки се правят измерванията, като се ползва еднолъчев ехолот. Той изисква изключително много работа и много средства, а качеството не е толкова високо.